De Winkeltjes

 

Shop-in-shop, oftewel een ‘’winkel in een winkel’’. Dit concept wordt vaak toegepast in kledingwinkels, maar ook in supermarkten of specialistische zaken. Sylvia Bergsma pakte het concept op maar liet het niet bij één shop in haar winkel: ze heeft er momenteel 66!
Het shop-in-shop retailconcept is een concept waarbij een merkeigenaar of detail- handelaar ruimte in de winkel van een andere detailhandelaar inneemt en deze als verkooppunt inricht.

Veel merken/detailhandelaren hebben mono-merkwinkels die volledig gewijd zijn aan hun productgamma’s, zoals Adidas, Hugo Boss, Levi’s; vaak hebben deze winkel shop-in-shop programma’s met meerdere verkooppunten in de winkel voor andere dan hun eigen merken. De Bijenkorf begon er enkele jaren geleden ook mee en liet in zijn winkel ook verkoop- punten toe van Céline, Gucci, Prada en Tiffany & Co.
Aan shop-in-shop zijn voordelen voor beide de- tailhandelaren verbonden, zoals gedeelde kos- ten, gedeelde marketing en vraagontwikkeling. Het concept is niet echt nieuw, het is zo oud als de boerenmarkt.

Innovatie


Het concept bracht onderneemster Sylvia Bergsma wél op een idee. Innovatie pur sang: ga niet uit van een mono-merkwinkel, maar zie het als één grote múltimerkwinkel. Haar overweging: ’Er zijn veel kleine ondernemers die naast bijvoorbeeld een aanbod op internet ook graag de spullen in een fysieke winkel willen aanbieden. Maar de kosten van een zelfstandige winkel lopen al snel hoog op. Door met elkaar de huurkosten te delen, ontstaat er een geheel ander verdienmodel. En dat werkt!” Naast vele kleine winkeliers in De Winkeltjes zijn er ook reeds gevestigde namen die zich aan De Winkeltjes hebben gebonden. Zo staan er meubels van de Trendy Woodshop en is er diepvriesvlees van de eerder genoemde Ikbenboer, één van de genomi- neerden voor BKZ Ondernemer van het Jaar 2020.

 

Uitbreiding

Het idee was om in een pand van 180m2 aan de Torenstraat met nog drie partijen één winkel te gaan runnen. Een advertentie-oproep leverde binnen anderhalve week twintig reacties op! Sylvia: ‘En toen bedacht ik het concept van De Winkeltjes waarbij iedereen met z’n verkoopwaar een eigen plekje krijgt. De huurders zijn verantwoordelijk voor de presentatie van de producten en de bevoorrading. Maar ze hoeven niet bij hun unit te blijven staan, want verkoop doe ik op provisiebasis. Zodoende kregen we de winkel aan de Torenstraat 6 in korte tijd vol. Maar ook hier groeide we al snel uit ons jasje. Vandaar dat ik eind vorig jaar besloot om naar winkelcentrum Ravelijn te verhuizen.’ En de 400 m2 aan de Weergang 9 zijn eigenlijk ook al niet meer toereikend voor het mini warenhuis. De belangstelling is zó groot dat er al weer gekeken wordt naar een uitbreiding.

Contact informatie BKZ

Bedrijfskring Zeewolde
Postbus 65, 3890 AB Zeewolde

Telefoon: 06 21 54 20 64

E-mail:
[email protected]

Website
www.bedrijfskringzeewolde.nl

Contact informatie VCZ

Vereniging Centrumondernemers Zeewolde
Postbus 218, 3890 AE Zeewolde

Telefoon: 06 28 88 07 48

E-mail:
[email protected]

Website
www.winkelhaven.nl

Contact informatie VBZ

Verenigd Bedrijfsleven Zeewolde
Gildenveld 16, 3892 DG Zeewolde

Telefoon: 06 222 246 236

E-mail:
[email protected]

Website
n.v.t.